درایوآسانسور
 
مهندسی برق قدرت(Power electric engineering)
مهندس مهدی زاهدی کارشناس برق قدرت - شبکه های تولید - انتقال و توزیع
 
 

روش کنترل اسکالر: این روش را درصنعت با عناوینی نظیر مدولاسیون عرض پالس (PWM) ، کنترل فرکانس V/F یا VVVF می شناسند . نخست ولتاژ AC به ولتاژ DC تبدیل شده سپس بوسیله مدولاتور ،دنباله پالسی از ولتاژ با فرکانس متغیر به موتور ارسال می شود. در این روش مقدار V/F ثابت است بنابراین با افزایش فرکانس ، ولتاژ افزایش می یابد و در نهایت همانطوری که مشاهده می شود ، در این حالت کنترلی روی گشتاور موتور وجود ندارد و تغییرهای کنترلی ولتاژ و فرکانس هستند که بطور غیر مستقیم موتور را کنترل می کنند به علت عدم استفاده از فیدیک ، کنترلی روی موفقیت یا سرعت شافت موتور وجود ندارد همچنین استفاده از مدولاتور باعث ایجاد تاخیر در پاسخ به گشتاور به سرعت می شود. روش کنترل برداری شار: برای نزدیک شدن به الگویی نظیر درایوهای DC ، متغیرهای کنترلی در موتورهای القایی باید حقیقی باشند در روش اسکالر ، متغیرهای کنترلی غیر حقیقی هستند در صورتی که در این روش سعی بر آن شده تا متغیرهای حقیقی موتور (شار و گشتاور موتور) کنترل شود. برای کنترل بردار شار و گشتاور موتور، جریان موتور باید قابل کنترل باشد اما در این موتورها کنترل سیستمی روی جریان موتور وجود ندارد. از طرفی جریان موتور تابعی ازجریان استاتور است که بنابراین با استفاده از محاسبات ریاضی پیچیده با توجه به وجود این رابطه بین جریان موتور و جریان استاتور ، شار موتور قابل کنترل هستند در ضمن با استفاده از فیدیک ، می توان موقعیت و سرعت موتور را کنترل کرد. با وجود دقت درسرعت و پاسخ سریع به تغییرات گشتاور ، احتیاج به فیدبک و مدولاتور از معایب این درایوها است. روش کنترل مستقیم گشتاور (DTC ) کنترل مستقیم گشتاور یا DTC پیشرفته تکنولوژی کنترل موتورهای AC است که توسط شرکت ABB ارائه شده است این تکنولوژی جایگزین روشهای متداول مانند روش اسکالر و کنترل برداری شار در حلقه باز و بسته شده است. اساس کار DTC بر پایه تئوری کنترل جهت میدان موتورهای القایی بنا شده است شار استاتور و گشتاور ، تغییرهای کنترلی DTC هستند ، محاسبه وضعیت موتور ، بوسیله یک سیگنال پروسسور دیجیتال (DSP ) سرعت بالا انجام می شود بطوریکه این محاسبات در مدل نرم افزاری موتور 40000 بار در ثاینه صورت می پذیرد . با توجه سرعت بالای محاسبات و مقایسه مقادیر واقعی با مقادیر مرجع هر عمل سویچینگ جداگانه بررسی می شود و هنگام تغییرات دینامیک مانند بارهای ناگهانی عمل سویچینگ بهینه می شود. چرا DTC ؟ در این روش علاوه بر اینکه متغیرهای کنترلی ، حقیقی می باشند پردازش نرم افزاری بسیار سریع و عدم نیاز به انکودر و مدولاتور قابل توجه است. ویژگیهای درایو با پاسخ گشتاور سریع حدود 10 برابر سریعتر از درایور DC و سایر درایوهای AC است دقت سرعت دینامیکی در این درایوها 8 برابر بهتر از یک درایو AC می باشد. نخست بلوک گشتاور را توضیح می دهیم : مرحله اول اندازه گیری جریان ولتاژ موتور است در مرحله بعد این ولتاژ و جریان به بلوک Adaptive motor model داده میشود در این بلوک مدار معادلی برای موتور در نظر گرفته شده است این بلوک برای اینکه از روی مقادیر ولتاژ جریان و موقعیت سویچهای موتور بتواند مقادیر شار و گشتاور موتور را به دست آورد نیاز به پارامترهای ذاتی موتور مانند : مقاومت استاتور ضریب اشباع و اندوکتانس القایی دارد که در ابتدای کار و توسط عمل Auto- tuning اندازه گیری می شوند. مقادیر گشتاور شار به دست آمده از بلوک Motor model هر 25 میکرو ثانیه یکبار با مقادیر مرجع مقایسه می شوند و بهترین موقعیت سوییچهای قدرت انتخاب می شوند با توجه به اینکه مانند روش مدلاتور الگوی از پیش تعیین شده ای وجود ندارد ، نسبت به روش های کنترل برداری 30% تغییر حالت های سوییچها کمتر است و بنابراین تلفات کمتری روی IGBT خواهیم داشت و علاوه بر آن بدون انکودر به سرعت پاسخ گشتاوری معادل 2 میل ثانیه خواهیم رسید. در مرحله پنج خروجی بلوک سرعت ، از یک محدود کننده عبور می کند و ورودی این محدود کننده می توان از یک مرجع خارجی تغذیه شود. در مرحله ششم کنترلر سرعت ( شامل PID ومقایسه کننده سرعت ) سرعت واقعی را با سرعت مرجع مقایسه می کند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 26 بهمن 1395برچسب:درایوآسانسور, :: 4:57 :: توسط : مهندس مهدی زاهدی

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید.موضوعات این سایت در مورد شبکه های تولید - انتقال وتوزیع است منتظرنظرات شماهستیم و آماده پاسخ گویی سوالات شماعزیزان هستیم.
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مهندسی برق قدرت(Engineeri Electrical power) و آدرس m-zahedi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








<-PollName->

<-PollItems->

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 145
بازدید کل : 224003
تعداد مطالب : 45
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید