انکودرآسانسور
 
مهندسی برق قدرت(Power electric engineering)
مهندس مهدی زاهدی کارشناس برق قدرت - شبکه های تولید - انتقال و توزیع
 
 

دسته بندي انکودرها با توجه به عملکردشان: 1- انکودر افزايشي در مواقع نياز به محاسبه تعداد دور در واحد زمان از انکودر افزايشي استفاده مي کنيم. در دو طرف چرخ شياردار، يک فرستنده و گيرنده مادون قرمز با فاصله هاي معين وجود دارد. با چرخش چرخ، مادوپالس بوجود مي آيد که با هم اختلاف فاز دارند مي توان بر اساس آن جهت چرخش را معين نمود. انکودرهاي افزايشي داراي سيم هاي خروجي فازA، فازB و فاز Z مي باشند. تعداد پالس ها در هرو فاز A و B مشابه هم مي باشد با اين تفاوت که پالسهاي فاز B به اندازه 90 درجه اختلاف مکاني دارد. از اختلاف فاز ها براي معين نمودن جهت چرخش انکودر استفاده مي نماييم بدين صورت که هنگام تقدم فاز A جهت حرکت را راستگرد و هنگام تقدم فاز B جهت حرکت را چپگرد اعلام مي نمايند. 2- انکودر نسبي: در دو طرف چرخ شياردار، يک فرستنده و گيرنده مادون قرمز وجود دارد. اين نمونه از انکودرها تنها براي اندازه گيري موقعيت نسبي جسم چرخنده نسبت به موقعيت اوليه استفاده مي شود و مشخص نمودن جهت چرخش امکان پذير نمي باشد. 3- انکودر مطلق: از ديسکي که داراي چندين گروه از قطعات به شکل دايره هاي متحدالمرکز در مرکز ديسک انکودر چرخشي مي باشد، در انکودر مطلق استفاده مي شود. جهت اندازه گيري موقعيت مطلق زاويه نسبت به يک نقطه مشخص از انکودر مطلق استفاده مي نماييم. در اين نمونه از انکودر ها از چند فرستنده ي گيرنده و همچنين از يک صفحه ي شفافي که بخشهاي خاصي از آن سياه شده تشکيل مي شود. در هر لحظه، بخشي از اين گيرنده ها صفر و برخي ديگر يک مي باشند. بزرگ ترين اشکال انکودرهاي افزايشي ذخيره شمارش پالس هاي آن در يک شمارنده خارجي يا يک ميانگير (buffer) مي باشد. هنگام اختلال در برق يا قطع برق شمارش گم مي شود.(اگر بنا به هر دليلي قدرت از انکودري که داراي چرخاننده الکتيريکي بوده و يا از يک ماشين الکتريکي گرفته شود انکودر قادر به درک موقعيت صحيح خود نخواهد بود) جهت حل مشکلات موجود از انکودرهاي مطلق استفاده مي شود. همانطور که مي دانيم وجود انکودرها در يک آسانسور الزامي نيست اما براي دستيابي به حرکت نرم تر و دقيق تر درآسانسور توسط سيستم Close Loop از انکودر استفاده مي شود. انکودرها از لحاظ ساختماني به دسته هاي ذيل تقسيم مي شوند: 1- انکودر خطي: اين نمونه از انکودرها از لحاظ ساختماني در سه نوع مقاومتي ، نوري و مغناطيسي ساخته مي شوند. به منظور اندازه گيري حرکت خطي از انکودر هاي خطي استفاده مي شود. خروجي هاي انکودرهاي نوري،مقاومتي و مغناطيسي به ترتيب ديجيتالي،آنالوگ و آنالوگ مي باشد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 18 مرداد 1395برچسب:انکودر(Encoder), :: 21:54 :: توسط : مهندس مهدی زاهدی

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید.موضوعات این سایت در مورد شبکه های تولید - انتقال وتوزیع است منتظرنظرات شماهستیم و آماده پاسخ گویی سوالات شماعزیزان هستیم.
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مهندسی برق قدرت(Engineeri Electrical power) و آدرس m-zahedi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








<-PollName->

<-PollItems->

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 15
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 147
بازدید کل : 224005
تعداد مطالب : 45
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید